FebruárMagazin cikkek

Papság, cölibátus és a szexualitás

Ahogyan a házasság lényeges eleme a szexualitás, úgy a papi élet fontos értéke a cölibátus. A papi nőtlenség a lelkipásztori szeretet jele és eszköze. Ez meghívás egy bensőséges és felelős szeretetkapcsolatra Istennel. Nőtlen – latinul coelebs – a coelum szóból származik, ami mennyet jelent. Tehát a cölibátus Isten országáért vállalt nőtlenség, és mint ilyen, a házasemberek számára is hatalmas jel lehet. „Aki fel tudja fogni, az fogja fel!” (Mt 19,12)

Isten maga a SZERETET, de ezzel a szeretettel így közvetlenül ritkán találkozunk. Embereket láthatunk, akik szeretik egymást, ezek kapcsolata teheti láthatóvá a szeretetet. Az egymást igazán szerető férfi és nő kapcsolata tükrözheti valamilyen módon Isten szeretetét. A Biblia is sok helyen hasonlítja az Úr és az ő népe kapcsolatát a házassághoz. A papnak is valahogy ehhez hasonlóan kell megélnie a szeretetét mindazok felé, akikkel kapcsolatba kerül. Nemcsak a házastársak hivatása, hogy szeressék egymást, hanem a papok és szerzetesek is meghívást kaptak arra, hogy úgy szeressék közösségüket, ahogy Jézus szerette Egyházát: feláldozta magát érte.

Az Istennek szentelt nőtlenség a pap szolgálatában és mindannyiunknak, mint Isten népének szolgálatában kell hogy álljon, hogy osztatlan szívvel Istent és a rábízottakat szolgálhassa, és „mindenkinek mindene lehessen” (vö. 1Kor 9,22). Nem a házasélet nehézségei miatt döntöttem a papi élet mellett. Hiszen mindegyik hivatásnak megvannak a sajátos örömei és nehézségei. A házasságot sohasem tartottam rossznak, sőt el tudnám magamat képzelni családosnak, ha Isten erre hívott volna. Meggyőződésem szerint, akiből nem volna jó apa, az papnak sem való.

Lépes Lóránt atya

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük